Jak si zvýšit sebevědomí – 2.díl

Pro začátek mi bude stačit, když si uvědomíte, že se sebevědomím lze něco dělat a jeho příčiny lze vždy objevit. Nemyslete si, že pokud o sobě dnes máte nevalné mínění, musí to tak zůstat provždy!

Příčina nízkého sebevědomí – naše výchova

Když jste se narodili, zcela jistě jste si o sobě ihned nemysleli, že jste divní, oškliví nebo máte nulovou hodnotu. Dětský mozek je po narození zcela čistý a neobsahuje žádná negativní nastavení. Dá se říci, že se jedná o čistý software, který je připraven k programování. Hlavními programátory našeho mozku jsou naši rodiče, naše primární autority, kteří mají do našeho mozku přímý vstup. A proč? Protože jim jako primárním autoritám věříme vše, co řeknou. V mnoha případech je to, věřte mi, obrovská nevýhoda.

Jak tedy rodiče programují naše sebevědomí?

Rodiče mají tři mocné nástroje, kterými nás mohou negativně i pozitivně ovlivnit. Jedná se o dávání najevo pocitu lásky, důležitosti a přijetí. Jedná se o takzvané základní emoční přístupy ve výchově, které, pokud rodiče nezvládají, mohou ze svého dítěte vychovat nízkosebevědomého jedince. Tak například, když nám máma dává najevo, že jsme špatní a cokoliv uděláme je špatně, co se bude dít v našem dětském mozku? Náš geniální software si zapíše, že: “Cokoliv dělám, je špatně”. Matce jednoduše uvěří, protože to je pro dítě primární autorita, která má automaticky pravdu. Zapsané emoční větě se odborně říká Emoční rovnice, kterých máme v hlavě stovky, kolikrát i tisíce. Jak pozitivních, tak negativních. Důležité je, že tyto Emoční rovnice jsou stavebními články, které utváří vaše chování, jsou však z velké části nevědomé. Jednotlivé emoční prográmky na vás mají neskutečný vliv, v základním principu formují vaše chování a také mají tendenci se vám v životě potvrzovat.

Pokud se tedy dnes nenávidíte nebo nejste spokojení s výsledky své práce, můžete za to poděkovat z velké míry vašim rodičům. Ti do vás vložili důležité emoční programy, které pouze formují vaše chování a překládají vaši životní realitu přes pokažené brýle. Když se tedy chcete nízkého sebevědomí zbavit, musíte najít jednotlivé Emoční rovnice, s nimi pracovat a naotáčet je ve vlastní prospěch. Takovou “opravu” bych vám však doporučila pomocí zkušeného kouče anebo si počkejte na další díl seriálu, ve kterém vám ukážu hlavní vzorce, týkající se nízkého sebevědomí.

V příštím díle: Nejčastější Emoční rovnice v oblasti sebevědomí

Přečtěte si: Jak si zvýšit sebevědomí – I.díl